Elegancki, dostojny a przy tym swojski i klimatyczny - niebieski kolor w ogrodzie.

Niebieski kolor w ogrodzie ma wiele znaczeń i funkcji. Jest on bardzo elegancki i dostojny, wspaniale wkomponuje się zarówno w nowoczesne, minimalistyczne ogrody jak i klasyczne polskie ogrody lat 90-tych pełne roślin i przepychu. Niebieski jest również kolorem swojskim, budującym spokojny, sielankowy klimat rodem z domu na wsi, gdzie na ławeczce przed domem czeka strudzona życiem babcia na odwiedziny wnuka z miasta. Jest to barwa spokojna, wyciszająca. Pozwala ukoić nerwy i stres. Do niedawna wydawało mi się, że jest dosłownie kilka roślin kwitnących na niebiesko w naturze, tymczasem okazuje się, że jest ich bardzo dużo i znajdą się wśród nich rośliny do cienia, do słońca, na balkon czy na łąki. I nie mam tu na myśli sztucznie barwionych róż, zawilców, margerytek czy o zgrozo orchidei. Mówię o cudnych, prawdziwych, stworzonych  całości przez naturę roślinach, które z powodzeniem możemy mieć w swoich ogrodach. Przedstawię Wam, moją subiektywną listę najciekawszych okazów. Oto moja TOP lista sześciu najatrakcyjniejszych spośród nich.

Pośród bylin i kwiatów dwuletnich znajdziemy chociażby tak oczywiste kwiaty o barwie niebieskiej jak niezapominajki. Każdemu znane, o drobniutkich kwiatostanach roślinki, które idealnie sobie radzą w pełnym słońcu, półcieniu, posadzone wśród innych kwiatów. Pozostawione w spokoju, co roku będą nam się same dosiewały i cieszyły nasze oczy. 



Piękną wieloletnią byliną jest również dzwonek. Czy to dzwonek drobny czy jakikolwiek inny jest uroczy i wytrzymały. Jego naturale siedliska to skały i piaski, więc w naszych ogrodach, w miejscach słonecznych poradzi sobie idealnie. Ze względu na delikatność swojej urody warto posadzić go w większych skupiskach i nie co oddzielić od innych roślin, aby go nie zdominowały. 


 O podobnie małych wymaganiach, w naturze występujący na suchych i skalistych podłożach to przegorzan. Szalenie ciekawy w swoim wyglądzie - mi osobiście przypomina oset. Dekoracyjne kule, nietuzinkowe liście, inny na etapie kwietnienia i po przekwitnięciu, a co najważniejsze podczas obydwu bardzo miły dla oka. 



Jedną z roślin w jakich się ostatnio zakochałam jest ostróżka. Jej okazałe kwiatostany są kopalnią pyłków dla motyli. Najsilniejsze, w odpowiednich warunkach dorastają do ponad dwóch metrów wysokości. Wspaniale prezentują się w skupiskach umieszczone pomiędzy chociażby tłem z zielonych żywotników, a pierwszym planie z chociażby zielonych funkii.



Szukając ciekawych alternatyw do cienia znalazłam cudną, niebieską roślinę o nazwie miodunka. Rośnie w pięknych i dekoracyjnych kępach. Zarówno jej liście jak i kwiatostany są bardzo urodziwe. Jest rośliną niewymagającą, a do tego przyciąga do naszych ogrodów drobne owady jak motyle, trzmiele i pracowite pszczoły.  


W półcieniu, miejscu osłoniętym od wiatrów możemy mieć szalenie rzadko spotykaną roślinę, która na pewno zainteresuje wszystkich naszych gości. Oto moi drodzy roślina z rodziny makowatych - Mekonops niebieski. Dorasta aż do 120 cm wysokości więc idealnie będzie się komponowała z rododendronami, trawami i paprociami. 




8 komentarzy:

  1. Też jestem fanem niebieskiej flory ale mam wrażenie, że niebieskie kwiaty przyciągają większe ilości owadów (szczególnie pszczół, os, itp.) :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczna kolekcja, a ten niebieski kolor przyciąga oczko i świetnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne kwiaty 😁
    Niestety u mnie zbyt długo by nie wytrzymały

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeju przecudowne te kwiaty, nie jestem fanką roślin ale te wyszły wspaniale.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja ogólnie uwielbiam niebieskich ciuszków i kwiaty również ale niestety nie mam ręki do roślin :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Niebieski wygląda cudnie w ogrodzie.;) Szkoda , że nie mam ogrodu te wszystkie roślinki tak pieknie wygladają.:)

    OdpowiedzUsuń
  7. we Włoszech widziałam obłędne niebiesko-fioletowe hortensje. wyglądały nieziemsko - bardzo chciałabym takie mieć u siebie!

    OdpowiedzUsuń