Jak ciąć lawendę? Kiedy ciąć lawendę? Wiosenne cięcie kontra jesiene!


"Jak Ty to robisz, że masz taką piękną lawendę?" Wam też zdarzało się kiedykolwiek pytać znajomych jak oni to robią, że mają tak cudowny krzew lawendy? Dzięki temu prostemu trikowi i Wy już na zawsze będziecie mieć pełną, cudownie kwitnącą lawendę. Aby jej wygląd budził zachwyt musi ona być pełna i zwarta.



Jak to uzyskać? To bardzo proste! Pamiętaj o regularnym przycinaniu lawendy. Kiedy? Wiosną lub jesienią oraz po przekwitnięciu latem.  Czarna magia? Otóż nie, popatrz na zdjęcie instruktażowe poniżej i zapisz je sobie. Masz na nim przedstawione cięcie wiosenne i jesienne.
Ilu ogrodników tyle opinii - które cięcie jest lepsze. Jedni mówią, że jesienne, bo przy wiosennym cięciu roślina ma mniej kwiatów inni, że wiosenne ponieważ po jesiennym roślina może źle zimować. Ja jestem zdania, że prawidłowo wykonane cięcie nie zaszkodzi ani wiosną ani jesienią. 


Pamiętaj zatem o kilku zasadach:


Cięcie wiosenne:
- wykonujemy od końca marca do początku kwietnia
- w ciepły, słoneczny dzień
- usuwamy wszystkie uszkodzone zimą pędy
- obcinamy pędy na wysokości 1/3 patrząc od góry pędu


Cięcie jesienne:
- wykonujemy je w połowie września
- w ciepły, pochmurny, suchy dzień
- nie można wykonywać go zbyt późno gdyż pierwsze przymrozki mogą zaszkodzić roślinie


Pozostaje jeszcze cięcie letnie. To delikatne cięcie, wykonywane latem zaraz po przekwitnieniu. Obcinamy przekwitnięte kwiatostany, dzięki czemu lawenda nie traci energii na ich odżywianie. Pobudzamy ją w ten sposób do ponownego kwitnienia. To cięcie wykonujemy niezależnie do innych cięć. Pamiętaj jednak by nie ciąć za nisko, pozbywamy się jedynie kwiatostanów! 




Skoro dobrnęliście do końca tego instruktażu dla relaksu zapraszam na wpis o tym skąd pozyskać tanie sadzonki  oraz jak pozbyć się chwastów z ogrodu.

8 komentarzy:

  1. Dzięki za wskazowki. Czy te cięcia zastosować można do lawendy kilkuletniej również?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście!

      Jeśli lawenda została już zostawiona sama sobie i nieco wybujała masz dwa rozwiązania
      1. dać sobie czas i przycinać ją co sezon ale delikatniej
      2. dać jej czas i przyciąć ja mocno, dając jej czas na regenerację - sezon

      Usuń
  2. a ja dostałam lawednę w doniczce i pięknie teraz kwitnie. Co mam zrobić ? zastosować już ciecie jesienne i wkopać ją do ziemie w ogrodzie aby nie cisła się w doniczce ? Czy ściąć tylko kwiaty - przesadzić - i potem cięcie jesienne jezscze raz ? Proszę o radę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a w ogóle jak wygląda przekwitnięta lawenda ? Pałki są piękne fioletowe, nie bardzo potrafie to odróżnić

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za wsakazowki. Mam nadzieję, ze się uda .:) I lawenda będzie w tym roku piekna.;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam lawendę, jej wygląd i jej zapach. Niestety nie mam ręki i głowy do roślin. Bardzo szybko u mnie marnieją :(

    OdpowiedzUsuń
  6. U mojej babci lawenda rośnie w doniczce, ale taki krzaczek lawendy to po prostu cudo!

    Mam nadzieję, że wpadniesz również do mnie!
    www.spiked-soul.pl


    Elwira Charmuszko

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurcze, dla mnie to jest mega skomplikowane :D nie rozumiem roślin i praktycznie wszystkie zabijam, a tak bardzo chciałabym umiec je hodować :)

    OdpowiedzUsuń